Macaroni als laatste avondmaal
Gepubliceerd op vrijdag 07 november 2003
De avonturiers die bijna een week geleden gezamenlijk aan de Planet Race begonnen, waren vanavond voor het laatst bijeen. Vrijdag is de dag des oordeels en wordt één van hen naar huis gestuurd. Niemand in de groep weet het nog, maar uiteindelijk zullen de deelnemers zelf iemand wegstemmen.
Voetbalveld
De deelnemers bivakkeren op een voetbalveld nabij het vliegveld van Fernando de Norhonha. Hun tenten hebben ze pal op de middenstip opgeslagen. De doelen doen dienst als waslijn en het schijnsel van de lichtmasten is meer dan voldoende om 's avonds bij te koken. Het laatste avondmaal bestond uit macaroni. Zelf hebben ze die maaltijd vreemdgenoeg nauwelijks als zo ervaren. Het dringt niet tot ze door dat ze morgenavond nog maar met hun vijven zijn ,,Daarvoor zijn we veel te druk, doen we veel te veel", aldus Michèle, die samen met Citta drager van een de rode armband is .
Speedy JH
De avonturiers praten nauwelijks over de rode armbanden en evenmin over het feit dat Henk-Jan steeds via de telefoon de coordinaten van het volgende checkpoint doorkrijgt, wat aangeeft dat hij bij de internetters het populairst is. ,,Ik ben daar helemaal niet mee bezig", beweert Henk-Jan, alias Speedy HJ. ,,Maar ik kan je wel vertellen dat ik dondersblij ben als ik straks in het vleigtuig naar de volgende bestemming ga."
Fantastische tijd
Wie vrijdag er ook wordt weggestemd, de avonturiers zeggen allemaal een fantastische tijd gehad te hebben, met als voorlopig hoogtepunt het Braziliaanse eilandje Fernando Norhonha. De groep werd donderdag getrakteerd op een flinke kanotocht over de Atlantische Oceaan en mocht even later op zoek naar zeeschildpadden, die hier in ruime mate in het kristalheldere water zwemmen.
Schildpadden
Samen met presentator Tim Immers bonden ze hun zwemvliezen onder en gingen gewapend met duikbril op zoek naar deze bedreigde diersoort. Helaas zorgde een flinke deining voor hoge golven en was het lastig de turtles te traceren. Samen met mensen van de schilpadbescherming lukte dat uiteindelijk toch nog om een schildpad aan land te krijgen. Nadat het dier was opgemeten en de 'tag' aan het pootje gecontroleerd (het bleek een schildpad die van origine uit Afrika kwam) werd de schildpad terug in zee gezet. Wie meer over deze zeeschildpadden wil weten kan de zeeschildpadden-special bekijken.
(bron: planet.nl)