Ellen in ademnood.
Beklimming gletsjer valt zwaar.
Foto gemaakt met Digital IXUS 400
Van onze verslaggever op locatie:
Ellen en Peter-Paul kwamen in Saas Fee heelhuids op het checkpoint aan, ondanks dat Ellen tijdens de beklimming van een alp enkele angstige momenten meemaakte. Ze kreeg geen adem meer en moest bijna opgeven.
In Saas Fee, waar onder meer de Nederlandse snowboardploeg in training is, stond de avonturiers een fikse wandeling berg-op op bigfoots te wachten. Koud uit de trein moesten de twee in een hevige sneeuwbui meteen in actie komen. En dat bekwam vooral Ellen slecht. Op weg naar de top kwam ze tweemaal in hevige ademnood. Meer dood dan levend zakte de door haar knieen in de sneeuw, happend naar zuurstof. ,,Dit heb ik nog nooit gehad. Het was echt heel eng. Ik wilde ademhalen, maar het lukte gewoon niet", beschrijft Ellen het avontuur.
Volgens PP, die zelf nergens last van had maar gebroederlijk bij zijn tegenstrever bleef tijdens de moeilijke momenten, was de inzinking van Ellen vooral te wijten aan het hoge tempo dat hun gids aanhield. ,,Die kerel nam joekels van stappen. Daar ga je op kapot. Ik heb op de Villarica in Chili geleerd dat je het langer volhoudt wanneer je kleine pasjes neemt." Na twee adempauzes kwam Ellen langzaam weer op krachten, veegde de doorgelopen mascara van haar wang en volbracht de barre tocht binnen de gestelde tijd. De twee proberen vannacht onderdak te krijgen in één van de vele snowboard-shacks in Saas Fee.
Bron:http://www.planetrace.nl/main.php