Citta verlaat PlanetRace
Na de schok van het niet op tijd halen van het laatste checkpoint van deze etappe, breekt opnieuw een zwaar moment aan voor de Avonturiers. De groep zal moeten bepalen wie van de twee minst populaire Avonturiers de Race zal moeten verlaten. In het licht van een ondergaande zon neemt de groep plaats bovenop het Fort Orange. Tim belt naar de controlroom hier in Hilversum om de definitieve eindstand van deze etappe te horen. Michele en Citta blijken nog steeds onderaan te staan en hij vraagt de twee blondines naast hem te komen zitten. De rest van de Avonturiers krijgt een schildpadschild aangereikt, die zij een voor een moeten geven aan de Avonturier die volgens hen de PlanetRace moet verlaten. Daarbij wordt hen gevraagd een motivatie te geven.
Ellen is als eerste aan de beurt, zij loopt langzaam naar Michele en geeft haar het schildpadschild: “Ik ben echt vriendjes geworden met Citta deze week.” Ze gaat weer zitten en de beurt is aan Henk-Jan. Hij staat op en loopt ook naar Michele. Hij geeft haar zijn schild: “Ik heb een beetje hetzelfde, ik vind jullie allebei echt heel leuk hoor, maar ik ben echt vriendjes geworden met Citta. Daarom kies ik voor jou.” Michele zit nu met twee schilden op haar schoot als Peter-Paul aan de beurt is om zijn stem uit te brengen. Hij loopt recht op Citta af en geeft zijn schild aan haar. “Ik wil de totale inzet van Michele belonen bij deze etappe, daarom vind ik dat zij het verdient heeft om het spel blijven.” Ook Vincent loopt naar Citta en geeft dezelfde reden: “Ik vind ook dat de inzet van Michele beloond moet worden.” Het is twee-twee en Tim neemt opnieuw de telefoon ter hand. Hij legt de groep uit dat bij een gelijke stand degene die op internet de meeste stemmen heeft vergaard, de doorslaggevende stem zal hebben. Hilversum deelt hem mee dat Vincent bovenaan staat, Citta hoort het nieuws en staart trillend met twee schildjes op haar schoot voor zich uit. Bij Michele ontlaad de spanning in een klap en ze barst in tranen uit. Dan dringt ook bij Citta door dat zij verloren heeft en ook zij begint te huilen. Allemaal staan ze op en geven elkaar een grote group-hug. Ondanks de onderlinge concurrentie dit een hechte groep en dan doet afscheid pijn. Citta maakt zich los en verlaat de PlanetRace. Vijf Avonturiers racen verder.