Om het geheel kompleet te maken volgen hier nog de laatste berichten van .nl:
De finale
Stemmen internet doorslaggevend
In de PandaDroom in de Efteling vond afgelopen zaterdag de finale van PlanetRace 2003 plaats. Op de uitslag konden de Avonturiers zelf geen invloed meer uitoefenen, het was uit hun handen genomen en in de handen van de voormalig Avonturiers en de mensen thuis gelegd.
De twee finalisten komen onder luid applaus de trap afgerend, de vier afvalles zitten al klaar en Tim heet hen welkom: ‘Hier zijn ze! Ellen en Peter-Paul, twee waardige finalisten; doorzetters en enorme kanjers!’ Ellen en Peter-Paul zijn duidelijk zenuwachtig maar glunderen ook bij de aanblik van hun vrienden en familie. Op een blije hereniging moet echter nog even gewacht worden. Het moment van de waarheid is daar. Tim vertelt hen dat de finale beslist wordt met een stemceremonie. De ex-Avonturiers moeten hun stem uitbrengen op die finalist die volgens hem of haar het meeste recht heeft op de winst. Citta, de eerste Avonturier die PlanetRace moest verlaten is ook als eerste aan de beurt haar voorkeur uit te spreken. Ze kiest voor haar PlanetRace-maatje Ellen, ‘Je bent een kanjer en ik heb nog nooit iemand gezien die fysiek hetzelfde was als ik. Daarbij kun je tegelijk ook nog eens genieten van al het moois.’ Ze geeft haar schildpadje aan Ellen. Ook Michele, de nummer twee die haar stem uitbrengt, gaat voor haar oude maatje, in dit geval Peter-Paul, maar zegt ze: ‘Niet omdat je mijn maatje bent, dat is geen reden om een waardige winnaar te zijn!’ Ze geeft hem omdat ze vindt dat Peter-Paul zijn grenzen het verst heeft weten te verleggen, zowel mentaal als fysiek en daar heeft ze ontzettend veel bewondering voor.
Ellen en Peter-Paul zitten nu allebei met een schildpadje op schoot. Henk-Jan is aan de beurt. Hij richt zich tot Peter-Paul: ‘Wij weten de echte verhalen en hoe het zit, hč’ hij duidt op de conflicten die op tv te zien zijn geweest en geeft aan dat dat uit de wereld is.
Het is echter niet een reden om Peter-Paul zijn schildpad te geven, die is voor Ellen. ‘Wij hebben een goeie tijd gehad met veel plezier en elkaar erdoorheen geholpen als dat kon.'
Vincent was de laatste die de race moest verlaten en zal als laatste zijn schildpadje aan zijn favoriet geven. Hij vertelt Ellen dat hij nog nooit een vrouw als zij meegemaakt heeft, zo sterk en fysiek, daar heeft hij bewondering voor. Het maakt ook zijn keus moeilijk maar het schildpadje gaat naar Peter-Paul ‘Ik dacht eerst wat is dit voor een branieschopper met dat gezeur over die peuken. Maar je hebt gewoon een directere manier van doen dan ik gewend ben. Je bent een mooie gozer!’
Zo zitten beide finalisten met twee schildpadjes op schoot. Tim vertelt dat het de mensen thuis zijn die de doorslag zullen geven. Wie de meeste stemmen op internet heeft weten te verzamelen gaat als winnaar naar huis. Hij pakt de telefoon om voor de allerlaatste keer de stand door te krijgen uit de controlroom in Hilversum. Ellen en Peter-Paul staren een beetje schuchter voor zich uit en je ziet de zenuwen door de keel gieren. Tim klapt het toestel dicht, pakt de cheque en het laatste schildpadje op: ‘En de winnaar van PlanetRace 2003 is geworden: Peter-Paul!’
Bron:
http://www.planetrace.nl/main.php